Stel hier direct je vraag

CASE STUDY - TOPCON EMEA


Vraag & antwoord

De samenwerking tussen Topcon en Filmding begon klein en groeide uit tot een vast partnerschap. In 2014 schakelde de marketingmanager van Topcon Positioning Netherlands ons in voor een aantal videoproducties. Omdat zij daar tevreden over was, bracht ze ons in contact met Topcon Positioning EMEA om hun videomarketingstrategie te bespreken.


De eerste behoefte

De eerste behoefte lag bij bewijslast. Topcon maakte al jaren de meest geavanceerde technologie, maar bracht nog niet in beeld hoe hun technologie een verschil maakt voor hun gebruikers. Dat leidde tot het plan om de bewijslast te vergroten door middel van video.

Daaruit ontstond een samenwerking waar we erg trots op zijn.


Een fraaie Topcon-case, gefilmd in Noorwegen


Video afgestemd op marketingdoelen

De bewijslast bouwen we op met een jaarlijkse reeks van 10 à 15 casevideo’s. Door heel Europa bezoeken we klanten die technologie van Topcon gebruiken. In allerlei projecten op het gebied van bouw en infrastructuur.

We werken aan de hand van verschillende communicatieniveaus. Van visie en identiteit tot en met training en support. Gaan we een case filmen om visie te laten zien, dan maken we ook meteen testimonials om bij te dragen aan sales. En how-to-beelden voor de specialisten die met Topcon-technologie werken. Zo zorgen we binnen een paar opnamedagen dat de video’s aan verschillende doelstellingen bijdragen.


Social content: productfeiten in een notendop


Zo werken we samen

Ieder jaar bespreken we de videomarketingstrategie van Topcon. Wij stellen oplossingen voor op basis van hun doelstellingen. Daarmee maken zij hun plannen definitief. Wij inspireren, zij beslissen.

Filmding is verantwoordelijk voor het budget, de uitvoering en organisatie. Alsof we als collega’s van Topcon in hun organisatie zitten. Topcon behoudt de controle door middel van kwartaalmeetings, waarin we de strategie en de financiën bespreken. We hebben ook maandelijkse meetings om de producties te bespreken. En we hebben wekelijks een werksessie om de uitvoering door te nemen.

Zo werken we samen aan gemiddeld 100 video’s per jaar. Elke video wordt gemaakt voor een specifieke doelgroep, doelstelling en kanaal. Intussen neemt Filmding ook het initiatief voor nieuw werk, omdat we Topcon inmiddels goed kennen en de trends van de markt begrijpen.


Een bijzondere case in Parijs


Partnerschap

Filmding ontzorgt Topcon door zelfstandig samen te werken met hun andere partners, zoals communicatiebureaus in de verschillende landen. Dat kunnen we rechtstreeks doen omdat we de materie goed onder de knie hebben. We werken al een aantal jaar met een vast team. Dat is het mooie van een langdurige samenwerking: de plannen zijn gefinetuned, de teams kennen elkaar, het werk verloopt efficiënt. Daarom is Topcon voordelig uit met zijn videoproducties.

Ook een groot voordeel is de jarenlange consistentie, zowel wat regelmaat als kwaliteit betreft. Gaandeweg bouwen we een enorme beelddatabank op. zodat we makkelijk eerder gefilmd materiaal kunnen hergebruiken. Bijvoorbeeld om video’s te produceren voor evenementen, ‘werken bij’-sites, sociale media, of training en support.


Filmding videoproductie testimonial Michiel van Haaften

Michiel van Haaften

Creative Manager EMEA, Topcon Positioning Group

Sterke films die ons helpen bij onze positionering.

Wij werken al een aantal jaar tevreden samen met Filmding. Het team denkt kritisch mee over onze videomarketingstrategie en ondersteunt ons bij onze visuele uitingen. Samen pakken we vele projecten in binnen- en buitenland op. Het resultaat: sterke films die ons helpen bij onze positionering.

Bekijk project

De resultaten

Door deze samenwerking heeft Topcon een gezicht gekregen in Europa, nadat er jarenlang alleen materiaal van de Amerikaanse tak beschikbaar was. We hebben samen een structuur gevonden voor de verschillende talen en culturen. En er is door de jaren heen een indrukwekkende hoeveelheid bewijslast opgebouwd.

Die bewijslast heeft bijgedragen aan een stevige toename van de omzet. Daarom is er inmiddels meer budget voor videomarketing. De marketingafdeling heeft zichzelf verder op de kaart gezet in de organisatie omdat de rest kon zien dat het werk tot groei leidt.


Employer branding: een video om nieuw talent te werven


De toekomstplannen

Inmiddels werken we niet alleen voor Topcon Positioning, maar ook voor Topcon Agriculture. Ook denken we mee over de inzet van video binnen de groeiambities van Topcon.

We gaan bijvoorbeeld ook filmen in Rusland en de Emiraten. Daarbij zijn wij verantwoordelijk voor het initiëren van de projecten, het samenwerken met lokale filmcrews en het bewaken van de kwaliteit.


Een combinatie van film en animatie


Benieuwd wat videomarketing voor jouw bedrijf kan doen?





    Wil je Filmding eerst beter leren kennen?